×
Responsive Menu Clicked Image

Najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jak wygląda leczenie w domu?

Żywienie dojelitowe w domu prowadzone przez  Nutrimed z punktu widzenia chorego jest bardzo wygodne.

Pacjent otrzymuje preparaty odżywcze i sprzęt bezpośrednio do swojego domu, nie ponosząc żadnych kosztów.
Szkolenie pacjenta, jego rodziny lub innych osób opiekujących się chorym ma miejsce w warunkach szpitalnych lub domowych w zależności od sytuacji.

Każdy chory jest odwiedzany w domu przynajmniej jeden raz w ciągu 3 miesięcy przez lekarza i przynajmniej jeden raz w ciągu 3 miesięcy przez pielęgniarkę.

Podczas wizyt lekarskich jest oceniana progresja stanu odżywienia pacjenta oraz, jeżeli istnieje taka potrzeba i możliwość, wymiana dostępu żywieniowego na nowy.

Podczas wizyt pielęgniarskich pacjent ma także pobieraną krew do badań laboratoryjnych.

* W zależności od potrzeb i występujących okoliczności pacjent ma również zapewnione konsultacje z dietetykiem lub psychologiem.

Jak mogę skontaktować się z Nutrimed w razie pilnej potrzeby?

W razie potrzeby pilnego kontaktu w sprawach związanych z pacjentem żywionym dojelitowo w domu przez Nutrimed należy zadzwonić:

1. Pod numer lekarza prowadzącego/pielęgniarki prowadzącej pacjenta
lub
2. Pod numer infolinii  801 358 808

Jak ułożyć pacjenta podczas karmienia?

Podczas karmienia pacjent powinien być ułożony w pozycji półsiedzącej, z tułowiem uniesionym o ok. 45°. Jeżeli nie jest to możliwe, należy unieść głowę pacjenta i podeprzeć ją poduszkami. U osób otyłych, które mają założoną gastrostomię, należy unikać pozycji na lewym boku ze względu na możliwość przeciekania przetoki.

Ile czasu może być podawana dieta z 1 opakowania?

Sterylne diety w workach mogą być podawane i przechowywane przez 24 godziny od momentu otwarcia, diety w butelkach przez 8 godzin, a inne diety (przygotowane z proszku, zmiksowane z produktów naturalnych) nie dłużej niż 4 godziny.

Jaka jest żywotność zgłębnika i stomii?

Zgłębnik nosowo-żołądkowy lub nosowo-jelitowy (wykonany z poliuretanu lub siliconu) ma żywotność ok. 6 tygodni. Po tym czasie zgłębnik należy wymienić na nowy lub założyć gastrostomię (jeśli odżywianie drogą dojelitową jest planowane przez dłuższy okres). Nie należy zbyt długo (ponad 6 tygodni) stosować zgłębników przeznosowych ze względu na ryzyko powikłań (odleżyny w nozdrzach, podrażnienie, refluks). Żywotność gastrostomii jest zależna od wielu czynników. PEG na ogół ma żywotność do 2 lat. G-Tube (gastrostomia z balonikiem) należy wymienić co 3–6 miesięcy.

Co zrobić, gdy gastrostomia/jejunostomia przecieka?

Jeżeli uszkodzony został materiał, z którego wykonana jest stomia, należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza w celu wymiany na nowy. Nie należy podawać zarówno diety jak i płynów do uszkodzonego zgłębnika, należy zastosować się do wskazówek lekarza/pielęgniarki.

Co zrobić, gdy wypadnie gastrostomia?

Zachowaj spokój. Założenie nowego zgłębnika musi nastąpić jak najszybciej, ponieważ przetoka natychmiast zaczyna się goić. Jeśli przetoka się zagoi, może być konieczne ponowne jej wykonanie, zanim założy się nową gastrostomię.

  1. Jeżeli nie zostałeś przeszkolony, jak zakładać gastrostomię, NIE PRÓBUJ tego robić sam!
  2. Jeżeli zostałeś przeszkolony, zgromadź wszystkie niezbędne akcesoria i postępuj wg wskazówek.

Jeśli nie posiadasz niezbędnego wyposażenia, postępuj wg wskazówek poniżej:

Przyłóż do przetoki jałowy opatrunek z gazy, aby uniknąć wyciekania treści żołądka na skórę i ubrania.

Jeżeli pacjent odczuwa ból i może stosować leki przeciwbólowe – należy je podać.

Skontaktuj się z twoją pielęgniarką z Nutrimedu. Wytłumacz dokładnie, co się stało.

Jeżeli wizyta domowa jest niemożliwa, będzie konieczna wizyta w najbliższym szpitalu. Jeśli nie ma on wyposażenia niezbędnego do wymiany stomiii/lub przeszkolonego personelu, wtedy konieczna będzie wizyta w szpitalu, w którym ostatnio zakładano stomię.

Zadzwoń do szpitala i powiadom lekarzy, że pojawisz się w celu wymiany gastrostomii. Podaj rodzaj i rozmiar sprzętu, który jest założony. To pozwoli przygotować się szpitalowi i zgromadzić odpowiedni sprzęt oraz przeszkolony personel. Powiadom szpital, że zgłębnik musi zostać wymieniony jak najszybciej, aby przetoka nie zdążyła się zarosnąć.

Jeżeli masz w domu zapasową gastrostomię, weź ją ze sobą, ponieważ szpital może nie mieć na stanie odpowiedniego rozmiaru i rodzaju. Jeśli nie masz zapasowej gastrostomii lub nie znasz modelu, weź ze sobą stomię, która właśnie wypadła.

O wymianie gastrostomii powiadom lekarza prowadzącego, aby mógł dopasować termin następnej wymiany.

Zamów nową, zapasową gastrostomię, na wypadek podobnej sytuacji.

Co zrobić, gdy wypadnie jejunostomia?

Zachowaj spokój. Założenie nowej jejunostomii musi nastąpić jak najszybciej, ponieważ przetoka może się zagoić w ciągu kilku godzin.

Przyłóż do przetoki jałowy opatrunek z gazy, aby uniknąć wyciekania treści jelitowej.

Skontaktuj się z najbliższym ośrodkiem szpitalnym. Będzie konieczna wizyta w szpitalu w celu założenia nowej jejunostomii. Poinformuj, że pojawisz się w celu wymiany jejunostomii. Pozwoli to przygotować się szpitalowi i zgromadzić odpowiedni sprzęt oraz przeszkolony personel. Przygotuj następujące informacje:

  • Czas, kiedy jejunostomia wypadła.
  • Rodzaj, nazwę i rozmiar jejunostomii, która była założona.
  • Zachowaj wypadniętą jejunostomię i pokaż ją personelowi medycznemu w szpitalu.

Poinformuj o sytuacji twoją pielęgniarkę z Nutrimedu.

Co zrobić jeżeli wypadnie/wysunie się zgłębnik nosowo-żołądkowy?

Zachowaj spokój. Zgłębnik należy umieścić na miejscu przed następną porą podawania leków/diety, szczególnie jeśli masz dokładnie wyliczony bilans płynów lub dokładne godziny podawania leków.

  1. Jeżeli nie zostałeś przeszkolony, jak zakładać zgłębnik, NIE PRÓBUJ tego robić sam!
  2. Jeżeli zostałeś przeszkolony, zgromadź wszystkie niezbędne akcesoria i postępuj wg wskazówek.

Jeśli nie posiadasz niezbędnego wyposażenia, postępuj wg wskazówek poniżej:

Nie denerwuj się. Skontaktuj się z pielęgniarką. Powiedz jej, ze Twój zgłębnik się wysunął.

Jeżeli nie uda Ci się skontaktować z pielęgniarką lub ze swoim lekarzem, powinieneś zadzwonić na pogotowie lub udać się na SOR najbliższego szpitala.

Zadzwoń do szpitala zanim się tam udasz, by uprzedzić, ze pojawisz się w celu założenia zgłębnika. Powiedz jaki model zgłębnika aktualnie używasz (jeżeli wiesz). Jeżeli masz w domu zapasowy zgłębnik, weź go ze sobą – to oszczędzi czas, bo nie trzeba będzie szukać w dokumentacji jego modelu i rozmiaru. Jeżeli nie masz zapasowego zgłębnika i nie wiesz, jakiego rodzaju zgłębnika normalnie używasz, weź ze sobą ten, który wypadł, tak aby personel mógł ustalić rodzaj potrzebnego wyposażenia.

Po założeniu nowego zgłębnika poinformuj o tym pielęgniarkę lub lekarza z Nutrimedu. Zamów nowy zgłębnik, abyś miał zapasowy na wypadek ponownego niespodziewanego wysunięcia się właściwego.

Co zrobić jeżeli wypadnie/wysunie się zgłębnik nosowo-jelitowy?

Zachowaj spokój. Zgłębnik należy umieścić na miejscu przed następną porą podawania leków/diety, szczególnie jeśli masz dokładnie wyliczony bilans płynów lub dokładne godziny podawania leków.

  1. Jeżeli nie zostałeś przeszkolony, jak zakładać zgłębnik, NIE PRÓBUJ tego robić sam!
  2. Jeżeli zostałeś przeszkolony, zgromadź wszystkie niezbędne akcesoria i postępuj wg wskazówek.

Jeśli nie posiadasz niezbędnego wyposażenia, postępuj wg wskazówek poniżej:

Nie denerwuj się. Skontaktuj się z pielęgniarką. Powiedz jej, ze Twój zgłębnik się wysunął.

Jeżeli nie uda Ci się skontaktować z pielęgniarką lub ze swoim lekarzem, powinieneś zadzwonić na pogotowie lub udać się na SOR najbliższego szpitala.

Zadzwoń do szpitala zanim się tam udasz, aby uprzedzić, że pojawisz się w celu założenia zgłębnika. Powiedz jaki model zgłębnika aktualnie używasz (jeżeli wiesz). Jeżeli masz w domu zapasowy zgłębnik, weź go ze sobą – to oszczędzi czas, bo nie trzeba będzie szukać w dokumentacji jego modelu i rozmiaru. Jeżeli nie masz zapasowego zgłębnika i nie wiesz, jakiego rodzaju zgłębnika normalnie używasz, weź ze sobą ten, który wypadł, tak aby personel mógł ustalić rodzaj potrzebnego wyposażenia.

Po założeniu nowego zgłębnika poinformuj o tym pielęgniarkę lub lekarza z Nutrimedu. Zamów nowy zgłębnik, abyś miał zapasowy na wypadek ponownego niespodziewanego wysunięcia się właściwego.

Najczęstsze pytania odnośnie sprzętu Flocare

Infolinia odnośnie domowego żywienia dojelitowego:
801 358 808