Wyniki:
Znaleziono 0
zamknij menu

Najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jak wygląda żywienie dojelitowe w domu?

Żywienie dojelitowe w warunkach domowych prowadzone przez Poradnie Żywieniowe Nutrimed i Promedica z punktu widzenia chorego jest bardzo wygodne.

Pacjent otrzymuje preparaty odżywcze i sprzęt do jego podaży bezpośrednio do swojego domu, nie ponosząc żadnych kosztów.
Każdy chory jest odwiedzany w domu przynajmniej jeden raz w ciągu 3 miesięcy przez lekarza i przynajmniej jeden raz w ciągu 3 miesięcy przez pielęgniarkę. Podczas pierwszej wizyty personelu medycznego odbywa się szkolenie pacjenta lub jego opiekuna m.in. z zasad podaży diet oraz ich przechowywania jak i zasad opieki nad sztucznym dostępem.

Podczas wizyt lekarskich oceniana jest progresja stanu odżywienia pacjenta oraz, jeżeli istnieje taka potrzeba i możliwość, wymiana dostępu żywieniowego na nowy.

Podczas wizyt pielęgniarskich pacjent ma także pobieraną krew do badań laboratoryjnych.

* W zależności od potrzeb i występujących okoliczności lekarz prowadzący może zlecić pacjentowi konsultacje fizjoterapeuty, dietetyka lub psychologa.

Jak mogę skontaktować się z Poradnią Żywieniową Nutrimed i Promedica w razie pilnej potrzeby?

W sprawach związanych z żywieniem dojelitowym prowadzonym przez Poradnie Żywieniowe Nutrimed i Promedica należy zadzwonić:

1. Pod numer lekarza prowadzącego lub pielęgniarki prowadzącej pacjenta, który został przekazany podczas pierwszej wizyty
lub
2. Pod numer infolinii  801 358 808

Jak ułożyć pacjenta podczas karmienia?

Podczas karmienia pacjent powinien być ułożony w pozycji półsiedzącej, z tułowiem uniesionym o ok. 45°. Jeżeli nie jest to możliwe, należy unieść głowę pacjenta i podeprzeć ją poduszkami. U osób otyłych, które mają założoną gastrostomię, należy unikać pozycji na lewym boku ze względu na możliwość przeciekania przetoki.

Ile czasu może być podawana dieta z 1 opakowania?

Zależy to od wytycznych producenta zastosowanej diety, a informacja ta znajduje się na jej opakowaniu. Pacjent lub jego opiekun otrzyma odpowiednie instrukcje od pielęgniarki podczas pierwszej wizyty szkoleniowej.

W przypadku opakowań Optri zastosowanych przez producenta diet przemysłowych Nutricia, po podłączeniu butelki do zestawu do żywienia dojelitowego (przy zachowaniu higieny, stosowanie w systemie zamkniętym) czas podawania produktu nie może przekroczyć 24 godzin od pierwszego otwarcia opakowania. W przypadku usunięcia nakrętki (stosowanie w systemie otwartym) czas podawania produktu nie może przekroczyć 8 godzin. Po pierwszym otwarciu opakowania (przebita folia, odłączony zestaw do żywienia dojelitowego) produkt należy przechowywać w lodówce, w zamkniętej butelce, nie dłużej niż 24 godziny.

Jaka jest żywotność zgłębnika i stomii?

Zgłębnik nosowo-żołądkowy lub nosowo-jelitowy (wykonany z poliuretanu lub siliconu) ma żywotność ok. 6 tygodni. Po tym czasie zgłębnik należy wymienić na nowy lub założyć gastrostomię (jeśli odżywianie drogą dojelitową jest planowane na dłuższy czas). Nie należy zbyt długo (ponad 6 tygodni) stosować zgłębników przeznosowych ze względu na ryzyko powikłań (odleżyny w nozdrzach, podrażnienie, refluks). Żywotność gastrostomii jest zależna od wielu czynników. PEG na ogół ma żywotność do 2 lat. G-Tube (gastrostomia z balonikiem) należy wymienić co 3–6 miesięcy.

Co zrobić, gdy gastrostomia/jejunostomia przecieka?

Jeżeli uszkodzony został materiał, z którego wykonany jest zgłębnik, należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza prowadzącego z poradni Nutrimed/Stomed/Promedica w celu wymiany na nowy. Nie należy podawać zarówno diety jak i płynów do uszkodzonego zgłębnika, należy zastosować się do wskazówek lekarza/pielęgniarki.

Co zrobić, gdy wypadnie gastrostomia?

Zachowaj spokój. Założenie nowego zgłębnika musi nastąpić jak najszybciej, ponieważ przetoka natychmiast zaczyna się zamykać. Jeśli przetoka się zamknie, może być konieczne ponowne jej wykonanie, przed założeniem nowej gastrostomii.

  1. Jeżeli nie zostałeś przeszkolony, jak zakładać gastrostomię, NIE PRÓBUJ tego robić sam.
  2. Jeżeli zostałeś przeszkolony, zgromadź wszystkie niezbędne akcesoria i postępuj wg wskazówek.

Jeśli nie posiadasz niezbędnego wyposażenia i nie zostałeś przeszkolony, postępuj wg wskazówek poniżej:

Przyłóż do przetoki jałowy opatrunek z gazy, aby uniknąć wyciekania treści żołądka na skórę i ubrania. Jeśli jej nie posiadasz, użyj kilku złożonych razem gazików.

Jeżeli pacjent odczuwa ból i może stosować leki przeciwbólowe – należy je podać.

Skontaktuj się z opiekującą się Tobą pielęgniarką z Nutrimedu, Stomedu, Promedica. Wytłumacz dokładnie, co się stało.

Jeżeli wizyta domowa jest niemożliwa, konieczna będzie wizyta w najbliższym szpitalu. Jeśli nie ma on wyposażenia niezbędnego do wymiany zgłębnika lub przeszkolonego personelu, wtedy konieczna będzie wizyta w szpitalu, w którym ostatnio zakładano zgłębnik.

Zadzwoń do szpitala i powiadom lekarzy, że pojawisz się w celu wymiany gastrostomii. Podaj rodzaj i rozmiar zgłębnika, który jest założony. To pozwoli przygotować się szpitalowi i zgromadzić odpowiedni sprzęt oraz przeszkolony personel. Powiadom szpital, że zgłębnik musi zostać wymieniony jak najszybciej, aby przetoka nie zdążyła się zamknąć.

O wymianie dostępu powiadom lekarza prowadzącego, aby mógł dopasować termin następnej wymiany.

Zamów nowy, zapasowy zgłębnik typu G-TUBE, na wypadek podobnej sytuacji.

Co zrobić, gdy wypadnie jejunostomia?

Zachowaj spokój. Założenie nowej jejunostomii musi nastąpić jak najszybciej, ponieważ przetoka może się zamknąć w ciągu kilku godzin.

Przyłóż do przetoki jałowy opatrunek z gazy, aby uniknąć wyciekania treści jelitowej. Jeśli jej nie posiadasz użyj kilku złożonych razem gazików.

Skontaktuj się z najbliższym ośrodkiem szpitalnym. Będzie konieczna wizyta w szpitalu w celu założenia nowego zgłębnika jejunostomijnego. Poinformuj, że pojawisz się w celu jego wymiany. Pozwoli to przygotować się szpitalowi i zgromadzić odpowiedni sprzęt oraz przeszkolony personel. Przygotuj następujące informacje:

  • godzina, o której zgłębnik jejunostomijny wypadł
  • jego rodzaj, nazwę i rozmiar
  • zachowaj zgłębnik, który wypadł i pokaż go personelowi medycznemu w szpitalu

Poinformuj o sytuacji opiekującą się Tobą pielęgniarkę z Nutrimedu, Stomedu lub Promedica.

Co zrobić jeżeli wypadnie/wysunie się zgłębnik nosowo-żołądkowy?

Zachowaj spokój. Zgłębnik należy umieścić na miejscu przed następną porą podawania leków/diety, szczególnie, jeśli masz dokładnie wyliczony bilans płynów lub dokładne godziny podawania leków.

  1. Jeżeli nie zostałeś przeszkolony, jak zakładać zgłębnik, NIE PRÓBUJ tego robić sam.
  2. Jeżeli zostałeś przeszkolony, zgromadź wszystkie niezbędne akcesoria i postępuj wg otrzymanych wcześniej wskazówek.

Jeśli nie posiadasz niezbędnego wyposażenia, postępuj wg wskazówek poniżej:

Spróbuj zapanować nad zdenerwowaniem. Skontaktuj się z pielęgniarką. Powiedz jej, ze Twój zgłębnik się wysunął.

Jeżeli nie uda Ci się skontaktować z pielęgniarką lub ze swoim lekarzem, powinieneś zadzwonić na pogotowie lub udać się na SOR najbliższego szpitala.

Zadzwoń do szpitala zanim się tam udasz, by uprzedzić, ze pojawisz się w celu założenia zgłębnika. Powiedz jaki model zgłębnika aktualnie używasz (jeżeli wiesz). Jeżeli masz w domu zapasowy zgłębnik, weź go ze sobą – to oszczędzi czas, bo nie trzeba będzie szukać w dokumentacji jego modelu i rozmiaru. Jeżeli nie masz zapasowego zgłębnika i nie wiesz, jakiego rodzaju zgłębnika normalnie używasz, weź ze sobą ten, który wypadł, tak aby personel mógł ustalić rodzaj potrzebnego wyposażenia.

Po założeniu nowego zgłębnika poinformuj o tym pielęgniarkę lub lekarza z Nutrimedu/Stomedu/Promedica. Zamów nowy zgłębnik, abyś miał zapasowy na wypadek ponownego niespodziewanego wysunięcia się założonego.

Co zrobić jeżeli wypadnie/wysunie się zgłębnik nosowo-jelitowy?

Zachowaj spokój. Zgłębnik należy umieścić na miejscu przed następną porą podawania leków/diety, szczególnie jeśli masz dokładnie wyliczony bilans płynów lub dokładne godziny podawania leków.

NIGDY NIE PRÓBUJ tego robić sam. Postępuj według poniższych wskazówek.

Spróbuj zapanować nad zdenerwowaniem. Skontaktuj się z pielęgniarką. Powiedz jej, ze Twój zgłębnik się wysunął.

Jeżeli nie uda Ci się skontaktować z pielęgniarką lub ze swoim lekarzem, powinieneś zadzwonić na pogotowie lub udać się na SOR najbliższego szpitala.

Zadzwoń do szpitala zanim się tam udasz, aby uprzedzić, że pojawisz się w celu założenia zgłębnika. Powiedz jaki model zgłębnika aktualnie używasz (jeżeli wiesz). Jeżeli masz w domu zapasowy zgłębnik, weź go ze sobą – to oszczędzi czas, bo nie trzeba będzie szukać w dokumentacji jego modelu i rozmiaru. Jeżeli nie masz zapasowego zgłębnika i nie wiesz, jakiego rodzaju zgłębnika normalnie używasz, weź ze sobą ten, który wypadł, tak aby personel mógł ustalić rodzaj potrzebnego wyposażenia.

Po założeniu nowego zgłębnika poinformuj o tym pielęgniarkę lub lekarza z Nutrimedu. Zamów nowy zgłębnik, abyś miał zapasowy na wypadek ponownego niespodziewanego wysunięcia się właściwego.

Odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące sprzętu do podaży diet Flocare

Jeśli nie znalazłeś tu odpowiedzi na swoje pytania,
skontaktuj się z naszą Infolinią: 801 358 808

Tarcza ochronna, bezpieczeństwo
Ustawienia prywatności
Tutaj możesz w dowolnej chwili deklarować i modyfikować ustawienia plików cookie.
Bezwzględnie konieczne pliki cookie

Są niezbędne w celu zapewnienia funkcjonowania witryny internetowej i nie można ich wyłączyć. Zazwyczaj są stosowane w odpowiedzi na podjęte przez użytkownika działania związane z żądaniem usług (ustawienie preferencji w zakresie prywatności użytkownika, logowanie, wypełnianie formularzy itp.). Można ustawić przeglądarkę, aby blokowała takie pliki cookie lub wyświetlała odpowiednie powiadomienia, jednak niektóre części witryny nie będą wówczas działały.

Analityczne pliki cookie

Umożliwiają nam liczenie odwiedzin i źródeł ruchu oraz pomiar i poprawę wydajności naszej witryny. Pokazują nam, które strony są najmniej i najbardziej popularne i w jaki sposób odwiedzający poruszają się po witrynie. Jeśli użytkownik nie zgodzi się na ich zastosowanie, nie będziemy wiedzieli, kiedy odwiedził naszą witrynę i nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.

Personalizujące pliki cookie

Służą do zwiększenia funkcjonalności witryny internetowej i personalizacji jej treści. Mogą być stosowane przez nas lub przez osoby trzecie, których usługi zostały dodane do naszych stron. Jeśli użytkownik nie zezwoli na ich zastosowanie, niektóre lub wszystkie z tych usług mogą nie działać poprawnie.

Pliki cookie do targetowania

Mogą zostać użyte przez naszych partnerów reklamowych poprzez naszą witrynę w celu stworzenia profilu zainteresowań użytkownika i wyświetlania mu odpowiednich reklam na innych witrynach. Nie przechowują bezpośrednio danych osobowych, lecz pozwalają na jednoznaczną identyfikację przeglądarki i urządzenia internetowego użytkownika. W razie braku zgody na ich zastosowanie reklamy prezentowane użytkownikowi będą w mniejszym stopniu dostosowane do jego zainteresowań.